blog

בלוג שמדבר על צילום בגובה העיניים. מנסה להיות פחות טכני ויותר על משמעות. מזמין את קוראיו לחוות ולשמוע דעות על עולם הצילום.

?עידן המקצוענים

מה עושה צלם טוב לצלם טוב ומה עושה תמונה טובה לתמונה טובה? הרבה שואלים את זה וגם אני את עצמי. אבל יכול להיות שלא ניתן לענות על השאלות האלה בלי לייחס אותם לתמונות פחות טובות ולצלמים פחות טובים? חלק מהצלמים מכירים איך זה היה פעם שכאשר רצו לצרוך קצת השראה וצילומים אז היו צריכים לקנות מגזינים וספרים של אמנים בתחומים שונים. החלק הזה בהיסטוריה האישית שלנו שבה אנחנו מחזיקים ספר של צלם דגול שאנחנו מעריצים שמכיל תמונות שהיינו יכולים לראות רק אם יש לנו גישה לספר הספציפי הזה. כן, היו ימים. לא היינו מוקפים במיליוני תמונות ולא נתקלנו במאות תמונות שונות כל יום גם אם לא רצינו. היום לעומת זאת אנחנו מוקפים בתמונות מכל עבר וזה גם משפיע על התפיסה שלנו של מה זה צילום טוב ומה זה צלם טוב. אם ההיכרות שלנו לעולם הצילום מקושרת אך ורק לכמה צלמים שנמצאים בסביבה שלנו או כמה אנשים שאנחנו עוקבים אחריהם בלי סיבה נראית לעין באינסטגרם, אז הרי אנחנו מגבילים את עצמנו מאוד מאוד. אנחנו בעידן שמלא בצלמים ויש עוד ועוד כל שנה. מקורות ההשראה שלנו בעולם הצילום אמורות לגדול הרי, אך זה לא המצב. אנחנו מוקפים באותם דברים ואותם תכנים ובאותו סגנון ובמגוון רמות אבל הרבה מרמות הנמוכות ואותה עריכה ולא לדבר על אותו פריסט. כמובן שאנחנו מוקפים בהרבה סוגים של הכל מאותו דבר. זה משפיע עלינו כצלמים ומשפיע על כל הדור שלנו מבחינה תרבותית וכמובן על ההתייחסות שלנו לעולם הצילום.

צילום: ניר רויטמן מצולם: רונאלד פונאמרב מלהקת Jerusalem style

https://soundcloud.com/jerusalem-style

היום אם אני מחפש השראה לא רק לצילום בודד שאני צריך לעשות אלא בכללי, קצת ליהנות מצילומים טובים – אני צריך להתאמץ מאוד. אני יכול לבדוק מה צלמים שאני מכיר עשו או לגשת לגלריות אינטרנטיות ספציפיות שבהם מתפרסמים תצלומים על ידי בחירה של אוצר אומנות ועוד כמה דרכים בודדות בסגנון. למעשה אני יכול לעשות מה שכולם עושים וזה להיכנס לרשתות החברתיות ולטבוע שם במלאי בלתי נגמר של דברים שלא רציתי לראות ושלא תורמים לי בגרוש. וכן, לרוב זה מה שכולם אוהבים לעשות. להיכנס לאינסטגרם ולחפש נופים, פורטרטים, טבע, אופנה ולמעשה לקבל הכל חוץ ממה שייחלנו לו בהתחלה. אנחנו רוצים לצרוך תוכן איכותי, כולנו ללא יוצא מהכלל – אבל אנחנו רוצים גם להציג את מה שאנחנו יוצרים ולמעשה ממלאים את העולם הדיגיטלי בהרבה תמונות. כן, חלקם טובות וחלקם טובות ממה שנתקל בהם באותו יום וכמובן שחלקם פשוט מיותרות בשבילנו. אם הייתי צריך להציג איך נראה בשבילי עולם הצילום אז הייתי עושה את זה על ידי כך שהייתי מציג פירמידה. הרוב נמצא בבסיס הרחב עד מאוד ולאט לאט הרמה עולה ויש פחות ופחות נפח. יש יותר צלמים מקצוענים מאי פעם אבל גם הרבה יותר צלמים שנכנסים לעולם המקצועי ודורשים כסף על מה שהם עושים ולא בהכרח הייתי שם אותם למעלה בסקאלה. למה יותר אנשים נכנסים לעולם המקצועי? כתבתי על זה בעבר אבל נראה שאחד מהדברים זה לא בהכרח רק שקל יותר לקבל תוצאות סבירות מפעם, אלא שהיום יותר ויותר צלמים רואים שיש סביבם הרבה תוכן לא איכותי והרבה צלמים מתחילים ואולי הם אומרים לעצמם – "אם הם יכולים אז גם אני ובנוסף אני אצליח יותר טוב או משהו בסגנון" אנשים שלא מתעמקים בעולם הצילום למעשה מכירים רק את מה שקל לקבל וקל לראות כשמחפשים בגוגל תמונות או ברשתות החברתיות תמונות של ז'אנר ספציפי לפי ההאשטאג שלו

צילום : ניר רויטמן. מצולם : איגור לזרב

במשפט הראשון שאלתי מה עושה צלם טוב לצלם טוב ומה עושה תמונה טובה לטובה. ובכן התשובה מאוד פשוטה – זה תלוי בכם ומה הסטנדרט שלכם. התשובה של המורה לשלי לצילום פורטרטים תהיה שונה מאשר התשובה של מי שמכר לכם את המצלמה ושונה מהתשובה שתענה לכם קרובת משפחה שרק הרגע פתחה חשבון באינסטגרם. אם אתם מחשיבים את עצמכם לצלמים טובים אז כנראה אתם אולי טובים יותר מרוב הצלמים שראיתם ונתקלתם בהם. אם אתם מרגישים שאתם עדיין לא שם, אז כנראה יש לכם ממי ללמוד וממי לקבל השראה כדי להשתפר. כולנו לצערנו יודעים שיש הרבה שחושבים שזה תחום שהיום אפשר להיכנס אליו בלי שום יתרון מוכח בצילום מול המתחרים וישר להצליח. ההצלחה שלהם תלויה בהרבה גורמים שלא בהכרח מעידים על הידע והניסיון שלהם בצילום. לפעמים דרוש חוש עסקי מפולפל ולפעמים פשוט חוסר ידע מוחלט של הלקוחות שלהם. פעם האמנתי במשפט שאומר "יש 2 דרכים בלבד להרוויח כסף בעולם הזה, הראשון הוא לעקוץ כמה שיותר וכמה שיותר מהר. הדרך השנייה היא למצוא מה הלקוח צריך ורוצה ולספק לו את זה" האמנתי במשפט הזה שהוא קצת שחור ולבן עד מאוד. האמנתי שיש אנשים שנכנסים לתחום כדי לעקוץ והאמנתי שיש אנשים שבאמת נמצאים שם מהסיבות הנכונות. אבל אז הגיע לי המחשבה שאולי אותם אנשים לא באמת באים רק לעקוץ אלא הם באמת מאמינים שהם טובים מכל השאר. אם הם מרגישים ככה והאגו שלהם מסרב לגרום להם לראות אחרת – אולי זה לא אשמתם. אולי עולם הצילום שהם מכירים הוא באמת כה מצומצם ודל שאין לי אופציה (גם לא רצון) להראות להם אחרת. יכול להיות שהלקוחות שלהם מבינים עוד פחות מהם. אז מי אני שאקבע בשבילם. יכול להיות שאתם תחליטו שאתם מחפשים מהיום תוכן צילומי איכותי בלבד בדרכים לא דרכים, ויכול להיות שתעשו מה שקל ותישארו איפה שלא צריך להיות אבל מאוד קל להיתקע. תאמינו לי שקשה בהתחלה למצוא תוכן טוב, אבל אחר כך קשה ללכת אחורה.

אז מה עושה צלם טוב לצלם טוב? לצערי כנראה פשוט העובדה שהוא מספק את התוצאה שדרושה ללקוחות שלו (או לעוקבים שלו...)