Fine-art-photography.jpg

בלוג צילום

בלוג צילום לא חייב להיות גיקי וטכני, הבלוג שלי מדבר בגובה העיניים. מגוון פוסטים בבלוג עם טיפים טובים לצילום שחלקם הגדול נותן משמעות חדשה לגישה שלכם כצלמים וגם למתעניינים.

בלוג צילום לא חייב להיות גיקי וטכני - לפחות זה מה שאני מאמין בו. אני כן מאמין שבלוג צילום יכול גם לדבר על צילום כתרבות מהנה ולא רק כדף של נוסחאות מסובכות. אני מקווה שתמצאו את בלוג הצילום באתר שלי כייחודי ומקווה שזה יעניין אתכם שכן הבלוג צילום שלי מדבר על צילום בגובה העיניים בצורה נגישה.

אני לא מדבר כאן על דברים טכנים ומנסה יותר לדבר על משמעות ודעות על עולם הצילום. אמנם יש פוסטים על טיפים לצילום, אבל אתם גם תתקלו בהרבה טיפים לא ישירים שבאים כגישה פילוסופית שיגרמו לכם לחשוב יותר לעומק לפני שאתם מתחילים לצלם. בבלוג תשמעו דעות על דברים מעניינים שאולי מעסיקים או עוברים בראשם של צלמים או אנשים שמתעניינים בצילום.

אני שם אצלי כמטרה בבלוג צילום שלי גם לעניין אנשים רגילים שלא ממהרים להפוך לצלמים, אך יודעים שאין מה לעשות וצילום זה כבר חלק מהחיים שלנו בעידן הדיגיטלי. אתם מוזמנים לקרוא בבלוג ומקווה שתהנו. אם נהניתם מפוסט מסוים - אני אשמח אם תשתפו את הכתובת שלו ברשתות החברתיות או אפילו באתר או בבלוג שלכם ותספרו בכמה מילים לקוראים הבאים למה אתם מאמינים שהם יהנו מאותו פוסט.

מה זה שת"פ בצילום ומה עומד מאחורי שיתופי פעולה לטווח ארוך.

מה זה שת"פ בצילום והאם אנחנו צריכים אותם? האם שיתופי פעולה ארוכי טווח נחשבים יותר לפרויקטים אישיים? וכצלמים למה שלא תאמצו חבר אומן?

נתחיל במה זה שת"פ. שיתופי פעולה עם צלמים הם למעשה צילום או הפקה של צילומים שבה אין צד שאמור לשלם כסף ולמעשה טובת הצילומים אמורה להיות הדדית לכל הצדדים. יש היגידו שהמטרה של יוזמה לצילומים בשיתופי פעולה תלויה באיפיון של כל הצוות הפועל. בין אם מדובר בסטודנטים שמנסים לחזק תיק עבודות, או בצוות מנוסה שמנסה לעשות הפקה שתתפרסם כאדיטוריאל במגזין כלשהו ותהווה פלטפורמה לשיווק שלהם. יש כמובן עוד דברים נוספים שגורמים לאנשים לעשות צילומי שת"פ וזה תלוי כל מקרה בגופו. יש מגוון סוגים של שיתופי פעולה שחלקם תלויים בתחום הפעילות שהצלם חותר אליו או מתמקצע בו.

באופן כללי מה שרצוי זה שכל הצדדים ירוויחו ולא יהיה צד שירגיש שמנצלים אותו או שאין לו איזשהו רווח מהצילומים. זה ידוע שיש גופים קטנים וגדולים שמציעים לצלמים מסוימים שת"פים אך כאן זה סוג של שיתוף פעולה מסוג אחר ואני גם אדבר עליו מהזוית שלי וגם אסביר אם זה מרגיש  לי כניצול. בהרבה מקרים אני מאמין שצילום כביכול בצורת שיתוף פעולה עבור חברה קטנה או משהו שלא קשור לתחום פעילות שלכם או משהו שלא באמת יכול לקדם אתכם הוא מיותר. כל מקרה לגופו.

לדוגמא אם מדובר בצילום עבור חנות קטנה שמבטיחה שתפרסם אתכם אז אני מאמין שלא באמת תרוויחו משהו מהשיווק השולי שלהם. כמות הלקוחות שיגיעו אליכם דרך הקרדיט ששמו לכם היא שולית וכנראה אפסית. מצד שני אם אתם בתחילת הדרך והלקוח הספיציפי הזה הוא דוגמא מובהקת לקהל הלקוחות העתידי שלכם אז כאן מדובר בצבירת ניסיון שיכול להכין אתכם לצילומים עתידיים בתשלום ולחיזוק תיק עבודות כדי להביא את הלקוח המשלם האמיתי.

עדיין אם פנה אליכם גוף קטן שהציע לכם שיתוף פעולה מסוים, תנסו לחשוב מה ייצא לכם מזה ואם לא מדובר בתוספת נכבדה לתיק עבודות או לניסיון שלכם – תחשבו אם כדאי לכם לעשות את זה בכלל. אם אתם לא בטוחים אז אולי שווה לבקש ברטר או משהו בתמורה. לדוגמא אם מדובר בצילומים לחנות בגדים, תנסו לבקש כמה בגדים בתמורה. או אם זה לדוגמא צילום לרואה חשבון, תבקשו שיעשה לכם דו"ח שנתי. בחלק מהמקרים הצד השני ישמח להדדיות וכך הוא יידע שתשקיעו יותר ומצד שני יש כאלה שעדיין יחפשו משהו שלא יעלה להם כלום, וכאן תחשבו טוב אם שווה לכם ואם לא מדובר בניצול.

אחד הרעינות שלי לשת"פים הם שיתופי פעולה ארוכי טווח. וכאן למעשה מדובר ביוזמה שלי לתרום לאנשים מסוימים שנמצאים בסביבת החברים שלי שאני גם רוצה לעזור להם ומאמין בהם ובזה שאני יכול לעזור להם. בחלק מהזמן אני מרגיש כמו ספונסר קטן שלהם. מה זה אומר שיתופי פעולה ארוכי טווח? מדובר על הידיעה שלי שאני מתכוון לעשות מספר צילומים ולא רק אחד ולמעשה ללוות את המצולמים בתהליך שהם עוברים. במקרה שלי מדובר בהרכב מוזיקלי וגם בספורטאי ישראלי שהוא אלוף ישראלי. הרעיון נולד והתגלגל תוך כדי מחשבה. המחשבה הייתה בעיקר על בניית תדמית וצילומי תדמית שזה תחום שאני כן מתעסק בו. אמנם לרוב האנשים שמתעסקים בצילומי תדמית נראה כי צילומי תדמית הם חד פעמיים וגמרנו, אך בניית תדמית לאורך זמן הוא תחום גדול יותר.

יצא לי בלימודי הצילום שלי בסטודיו גברא לשמוע על בניית תדמית מאחד המורים שלי שהיה מורה לצילום תדמית. הוא דיבר על החשיבות של בניית תדמית לאומנים כמשהו שמתפתח תוך כדי אך שומר על קווי זהות שאליהם שואפים ומשמרים. לפעמים אחד הצדדים שאחראים על ניהול ויח"צ של האומן מנסה להביא עניין חדש או לנסות לשנות משהו שיביא עניין ולשם כך גם עושים צילומים חדשים בכיוון שונה. אחד הדוגמאות שהמורה "רונן אקרמן" נתן הוא צילום שהוא עשה לזמרת מפורסמת מאוד בישראל. הצילום הציג אותה בצורה מאוד טובה והיא הייתה נראית מעולה בצילום. אך למנהלים שלה משהו בתמונה הזאת שידר סוג של יוקרה ומודרניות מסוימת וזה הפריעה ליח"צ שלה שהעדיפו להציג אותה בצורה עממית יותר. איך לומר, לא משנים נוסחה מנצחת.

השיתוף פעולה ארוך הטווח הראשון שניסיתי היה הרכב מוזיקלי – שכן הוא הראשון שהתחלתי ללוות. עוד לא ידעתי שזה משהו שיימשך ולא חשבתי עוד שזה יהיה משהו ארוך טווח. מדובר בהרכב ההיפ הופ Jerusalem Style שמורכב מ3 חברי הרכב שהגעתי אליהם דרך חבר משותף. זה התחיל בזה שפגשתי את רונאלד שהיה אחד מחברי ההרכב וממה ששמעתי מחבר משותף זה שיש לו להקה פעילה. רונאלד התגלה כבחור מאוד חברותי שאהוב על ידי הסובבים אותו וזאת אולי אחת הסיבות שבגללה התחיל להתבשל אצלי הרעיון לעזור להם ולהציע להם שיתוף פעולה. עד שהכרתי אותם יצא להם לעשות מגוון רחב של שירים וגם קליפים או צילומים והם היו פעילים בירושלים הרבה לפני. אני זוכר ששאלתי את החבר המשותף שהיה לי עם רונאלד לגבי אם הם ירצו צילומים חדשים וכיוון שונה ממה שהיה להם עד עכשיו. אותו חבר אמר שהם בוודאי ישמחו שיש עוד מישהו שרוצה לעזור להם ושכדאי לי לפנות אליהם.

אחרי כמה ימים אכן פניתי אל רונאלד והוא שמח מהעניין. השיתוף פעולה הזה היה בהתחלה ניסיון לראות אם שווה להתעסק איתי ואם אני מכוון לכיוון שאליו הם פונים. במקרה שלי הם ידעו שאני לא שומע היפ הופ ונוטה יותר לכיוון של מוזיקת מטאל, וכמובן שאני אודה שבהתחלה ניסיתי קצת יותר לתת להם חזות של להקת רוק מאשר היפ הופ – כי זה הארסנל של אידיאל היופי שאני אוהב מצילום להקות. הצילום הראשון היה של רונאלד בדירה והוא היה רק הכנה או טסט מבחינת רונאלד לצילום עם כל ההרכב. באותו צילום גם פגשתי חבר אחר שאיתו התחיל לי שיתוף פעולה ארוך טווח נוסף.

אז מי אלו חברי הרכב ההיפ הופ Jerusalem- Style? רונאלד, ארתור ואנטון הם ההרכב הנוכחי להרכב שהשתנה עם השנים והתגלגל תוך כדי. יצא לי לשמוע מספר שירים שלהם לפני שפניתי אליהם וזה יצר אצלי רגש שעדיין קיים שאני מאמין שהם יצליחו בגדול. היו להם כבר אז מספר שירים שמאוד אהבתי שמדברים מבחינתי על מוטיבציה והביאו משהו שונה ממה שהכרתי על היפ הופ במוזיקת המיינסטרים. אחד השירים שאהבתי הם "#1000סיבות" שכמעט ונתן לי את האישור הסופי שאני הולך על זה, השיר שלמעשה חתם סופית זה "הדרך אל הטופ". אחרי הצילומים הראשונים עם רונאלד עשינו בסוף עוד צילומים עם שאר הלהקה. משם התווספו עוד כמה סשנים קצרים שלהם ביחד או חלקם וגם בנפרד. השיא היה דווקא בפרויקט חדש שאנטון וארתור עשו בזמן שרונאלד היה בחו"ל לתקופה ארוכה. לפרויקט קוראים DonJulio  והוא יותר אלקטרוני שחלקו מתאים גם למסיבות. רונאלד חזר בזמן להצטרף למספר שירים קטן. בסופו של דבר צילמתי להם את השער של האלבום וגם את האחורה שלו. בנוסף עשיתי להם גם את הגרפיקה של השירים כי רציתי שהתמונות שלי ייראו ככה יותר טוב. ישנו דף מחווה שעשיתי לכבודם עם צילומים שלי. ניתן להגיע אליו כאן https://www.roitmanphoto.com/projects/jerusalemstyle

מה הרווחתי מכל השיתוף פעולה הזה? יש לי בתיק עבודות שלי הוכחה ארוכה שיכולתי לעבוד עם אומן על בניית תדמית ארוכת טווח ולא רק צילום אחד בודד. מאז פנו אלי עוד בשביל צילומים דומים. בלי קשר מדי פעם אני שומע מחברים של חברים שאני פוגש בפעם הראשונה שהם מזהים את הצילומים שלי ותמיד שאלו מי מצלם להם את כל התמונות הטובות האלה. מלבד שזה נחמד לשמוע את זה מהרבה אנשים, לפעמים הם גם מעבירים את המספר שלי לאנשים אחרים שצריכים צילומים.

שאלתי את חברי הלהקה לגבי התרומה של שיתוף פעולה לאורך טווח ארוך ואחד מהם סיכם ואני אצטט "עבדנו על אלבום במשך תקופה די ארוכה, וכאשר אחד גמור, תמיד מתחיל לעבוד על חדש. כחלק מהפרויקט היינו צריכים המון תמונות כקאברים לאלבום ולסינגלים, פרסום פוסטים ברשתות חברתיות, תמונות פרופיל וכו. בשבילנו שיתוף הפעולה עם צלם אחד היית קריטית ליצירת תמונות טובות. בתדמית מוזיקלית תפקיד חשוב מאוד משחק הכיוון שאתה בוחר, ואותו כיוון יש לתאם בתמונות. ברגע שאתה מגיע עם צלם להבנה הדדית לגבי התוצאה הסופית, כל התהליך ניהיה הרבה יותר קל ויעיל. עוד לפני שהיינו מגיעים ליום הצילומים ידענו שאנחנו באותו הראש ושואפים לאותה תוצאה. זה הקל מאוד גם במהלך יום הצילומים, וגם בעריכת התמונות. ברגע שעובדים כל פעם עם מישהו אחר, מופיע צורך להשקיע המון זמן ואנרגיות בשביל להגיע למחנה משותף, אם בכלל זה מצליח. אנחנו נוכחנו לגלות מנסיון שבחירת צלם מקצועי ומתאים שמלווה אותך לאורך זמן תורמת מאוד ליצירת תדמית מקורית, מעניינת והכי חשוב מיוחדת שעוזרת לך לבטא את הייחודיות שלך בתור אמן" סוף ציטוט.

לינקים לJerusalem Style ולDONJULIO בנפרד.

Jerusalem-Style

https://open.spotify.com/artist/0GPLZVgVbXspOl9QpFLYiE

https://www.youtube.com/channel/UChw49njZAwi1HDRc6jpDZDA

DonJulio

open.spotify.com/artist/45C833irVAHFV0GQNS3HFX?si=LqffqIM3TiCA2q1Vhrtm4Q

www.youtube.com/watch?v=Ct3yVUcczBU&list=PLbJcui1oQzYsdTJZZgsrEU5CJIO-Go-Gr&index=5&t=0s

השיתוף פעולה ארוך הטווח השני שלי הוא עם איגור לזרב שהיה 3 פעמים אלוף הארץ באיגרוף קלאסי (לא הובס מאז) וכרגע נמצא באיגוד המקצועי ומתחרה ברחבי העולם. איגור הוא דמות שידעתי ששווה ללוות בגלל הישגיו הספורטיבים, אבל גם במקרה שלו לא חשבתי מיד על שיתוף פעולה ארוך טווח. גם את איגור הכרתי דרך חבר משותף והדבר המצחיק שהצילומים הראשונים שצילמתי איתו היו במקרה בזמן הצילומים הראשונים עם רונאלד מJerusalem-style. איגור בא באותו יום אליהם כי הוא רצה שחבר משותף שעזר לי כאסיסטנט יצלם אותו מול העיר העתיקה. לאיגור יש היסטוריה ארוכה בעולם הספורט וזה גם משהו שכנראה עובר אצלו במשפחה. אבא שלו היה מתאבק בברית המועצות וכמובן שהוא השפיע רבות על כך שאיגור נכנס לעולם הספורט. איגור בצעירותו כילד היה אלוף בג'ודו וגם בהתעמלות קרקע ובגיל מבוגר יותר שיחק כדורגל מקצועי. לאיגרוף קלאסי הוא הגיע במקרה והוא מהר מאוד אהב את זה והשקיע את כל כולו. בשנים האחרונות הוא התמקצע במיוחד אחרי שהתחיל לעבוד עם המאמן העכשווי שלו "יבגני בויקו".

 יצא לי לשאול את איגור בעקבות הפוסט שאתם קוראים כרגע גם לגבי הצד שלו (ולא רק במה זה תרם לי), "באיזה דרכים תרמו לך הצילומים שעשיתי לך עם הזמן?". התשובות שלו שימחו אותי. איגור: "...ביטחון עצמי מול מצלמה... זה עזר לי מאוד בכך שזה תמונות מקצועיות וטובות והייתי יכול לשלוח אותם למארגנים של קרבות בשביל פוסטרים. וגם ברשתות החברתיות...גם אלה שעורכים את הפוסטר אהבו את התמונות כי קל יותר לעבוד עם משהו מקצועי...". זאת היא דוגמא לשיתוף פעולה מעניין. אני עדיין מחפש מדי פעם למצוא זמן שיתאים לי ולאיגור לצילומים חדשים. הוא בונה כרגע את הרקורד המקצועי שלו בליגה המקצועית בעולם ואני מאמין שגם אני בתור צלם סוג של ספונסר שלו בעיקר בשלבים המקדימים. אני אכן מאמין בו ורוצה שיצליח ויגיע לגבהים חדשים. ניתן לקרוא ריאיון שלי עם איגור בדף המחווה שהקמתי עבורו כאן .

www.roitmanphoto.com/projects/igor-lazarev-boxing

אז למעשה המטרה של שת"פים ארוכי טווח מאוד תלויים בצלם עצמו. במקרה שלי אני רואה את זה בתור פרויקטים אישיים שבהם אני אמנם סוג של ספונסר שתורם צילומים ללא תשלום. מה שכן, אחד הסיבות שהתחלתי את הפרויקטים האלה איתם כשיתוף פעולה זה כי הם לא השקיעו גם קודם בפן החזותי והעבודה מול צלם. מצאתי הזדמנות לעשות שינוי לטובה במשהו שהרגיש לי שמעכב אותם. לי זה כמובן נתן הרגשה טובה. אני יודע שגם אם הם לא מרוויחים כרגע מהתחום שהם עוסקים בו, אולי בעתיד זה ישתנה. אני לא בונה על המחשבה שבעתיד הם ירוויחו מהפעילות שלהם והם ישלמו לי, אני עושה את הכל באהבה. בכל זאת אני רואה את זה כפרויקטים אישיים ומקווה שבעתיד זה ישתלם להם באמת.

אהבתם? נהניתם? למדתם? מוזמנים לקרוא עוד פוסטים בבלוג הצילום שלי בלינק הבא www.roitmanphoto.com/blog