Fine-art-photography.jpg

בלוג צילום

בלוג צילום לא חייב להיות גיקי וטכני, הבלוג שלי מדבר בגובה העיניים. מגוון פוסטים בבלוג עם טיפים טובים לצילום שחלקם הגדול נותן משמעות חדשה לגישה שלכם כצלמים וגם למתעניינים.

בלוג צילום לא חייב להיות גיקי וטכני - לפחות זה מה שאני מאמין בו. אני כן מאמין שבלוג צילום יכול גם לדבר על צילום כתרבות מהנה ולא רק כדף של נוסחאות מסובכות. אני מקווה שתמצאו את בלוג הצילום באתר שלי כייחודי ומקווה שזה יעניין אתכם שכן הבלוג צילום שלי מדבר על צילום בגובה העיניים בצורה נגישה.

אני לא מדבר כאן על דברים טכנים ומנסה יותר לדבר על משמעות ודעות על עולם הצילום. אמנם יש פוסטים על טיפים לצילום, אבל אתם גם תתקלו בהרבה טיפים לא ישירים שבאים כגישה פילוסופית שיגרמו לכם לחשוב יותר לעומק לפני שאתם מתחילים לצלם. בבלוג תשמעו דעות על דברים מעניינים שאולי מעסיקים או עוברים בראשם של צלמים או אנשים שמתעניינים בצילום.

אני שם אצלי כמטרה בבלוג צילום שלי גם לעניין אנשים רגילים שלא ממהרים להפוך לצלמים, אך יודעים שאין מה לעשות וצילום זה כבר חלק מהחיים שלנו בעידן הדיגיטלי. אתם מוזמנים לקרוא בבלוג ומקווה שתהנו. אם נהניתם מפוסט מסוים - אני אשמח אם תשתפו את הכתובת שלו ברשתות החברתיות או אפילו באתר או בבלוג שלכם ותספרו בכמה מילים לקוראים הבאים למה אתם מאמינים שהם יהנו מאותו פוסט.

הטיפ הכי חשוב בצילום ואיך הוא עדיין לא מובן מאליו.

הטיפ הכי חשוב בצילום שישנה את הדרך שבה אתם פועלים בזמן הצילום, אחרי הצילום ואפילו לפני שאתם מרימים את המצלמה. אם הוא כה חשוב, למה הוא לא מובן מאליו?

בימינו כל צלם מתחילת דרכו נחשף להרבה עצות והרבה טיפים מצלמים מנוסים קטנים כגדולים. מצבור הניסיון הזה שפתאום אנחנו נחשפים אליו אמור לתת לנו פרץ של מוטיבציה להתקדם במסע שלנו כצלמים. יש מגוון טיפים שיתנקזו לעצות על רעיונות ויזואלים שנזכר בהם במהלך צילומים ויש גם טיפים שיתנו לנו מצג עילי על עצמנו כצלמים. חלקנו מכירים טיפים מפורסמים שנלמדו לאורך השנים כגון חוק השלישים או הרעיון של "אם התמונה לא טובה מספיק, אתה לא קרוב מספיק". יש כמובן גם טיפים יותר מודרנים שצלמים נתנו לצלמים מתחילים על מנת שישתפרו. אני זוכר טיפ של צלם בשם קליף מאוטנר שאמר "ככל שיותר מהר תפסיק להתאהב בתמונות שלך, אז ככה תתחיל יותר מהר להשתפר". יש עוד מגוון עצום של טיפים של כל כך הרבה צלמים מוכשרים שאני לא אוכל לדבר על כולם ואולי אזכיר חלק בפוסטים עתידים. בכל אופן זה נכון שלכל צלם יש טיפ אחד לפחות שהוא ישמח להעביר לצלמים אחרים. בפוסט הזה אני אדבר על הטיפ שלפי דעתי הוא הכי חשוב מבחינתי ואני מאמין בו בלב שלם.

אתם בוודאי כבר רוצים לשמוע את הטיפ ולחשוב אם הוא צריך להיכנס לכם למחשבה או לא. ובכן הטיפ הזה הוא לא טיפ צילום פשוט כל כך שישר מבינים אותו. הטיפ לא מבוסס על מתכון אחד מנצח שיגרום לכם להגיע לגבהים חדשים. מדובר על טיפ בצילום שתמיד נבנה תוך כדי אצלכם בתודעה ותמיד תגלו שהוא אמור לקחת חלק מסוים בצורת המחשבה שלכם. על מנת שתוכלו באמת להפנים את חשיבות הטיפ לצילום הזה, אני אתן מגוון דוגמאות של זמנים שתוכלו לחשוב על להשתמש בו. טיפ כה פשוט, אבל עם מורכבות גדולה מספיק כדי שתבססו את כל המסע שלכם כצלמים עליו.

ברגע שאכתוב כאן את הטיפ אז חלק מהאנשים יחליטו שזה חשוב להם להמשיך לקרוא את מה שאני אומר. מה שכן, חלק מהקוראים באופן טבעי ישר ייצא מהפוסט ואולי מהאתר. אני שמח שכך, שכן הטיפ הזה נוגע רק לאנשים שהיה להם מספיק חשוב לקרוא את ההמשך. הטיפ הוא מאוד פשוט. "כצלמים אתם צריכים שיהיה לכם אכפת". מה? שיהיה לנו אכפת? זה הכל? בגלל זה כל ההקדמה הארוכה? ובכן, למי שלא אכפת יכול לצאת כמו שאמרתי. למי שכן רוצה לשמוע למה זה חשוב שיהיה לנו אכפת מכל דבר שאנחנו עושים ולא עושים כצלמים, אני ממליץ להישאר ולהקשיב.

אני אתאר לכם מספר מצבים שחלקם ידברו על ההתקדמות שלכם כצלמים וחלקם ידברו עליכם ועל איך ההתנהלות שלכם כצלמים תתרום לכם וגם למצולמים שלכם. תארו לכם מצב מאוד פשוט של צילומים שאתם עושים רק אתם ועוד מודלית באיזה חורשה קטנה מלאת עצים ועלים. לצורך התמונה הייתם צריכים שהמודלית תהיה עם כפות רגליים חשופות. עשיתם כמה תמונות והחלטתם שאולי כדאי ללכת כמה עשרות מטרים לנקודה קרובה אחרת. עכשיו אתם יכולים פשוט ללכת לשם ולדעת שהמודלית תלך אחריכם, אולי היא תלך ברגליים חשופות כדי לא לבזבז לכם זמן. מה שכן אתם גם יכולים להתקרב למודלית ולהעביר לה את הנעליים שלה גם בשביל כמה מטרים בודדים של צעידה וגם להושיט את היד כדי שתוכל להתייצב תוך כדי נעילת הנעליים. מה קרה כאן? קרה פה משהו פשוט מאוד שמאוד יקל על המודלית. היא לא תלך על אדמה קשה בחוסר נוחות בשביל הצילום והיא גם תדע שאתם נותנים לה מספיק תשומת לב לצרכים שלה ולנוחות שלה. תאמינו לי שלדאוג לנוחות של המצולמים שלכם זה אחד הדברים שהכי צריך להיות לכם אכפת ממנו. אם יהיה לכם אכפת מהנוחות של המצולמים שלכם, יראו את זה גם בתמונות וגם ירגישו את זה על הסט. זה הכלל הראשון שצריך שיהיה לכם אכפת ממנו.

ובכן מלבד לדאוג לנוחות של המצולמים שלכם, אתם צריכים לזכור שאתם גם צלמים. ביכולתכם בסופו של דבר להציג את המצולמים שלכם בצורה מסוימת. כאן נכנס היבט מאוד חשוב שיהיה גם מחלוקות איתו עם צלמים אחרים. הגישה שלי כלפי הדרך שבה אני בוחר לצלם את המצולמים שלי היא מאוד פשוטה. אני מרגיש שאני בשליחות להוציא אותם הכי טוב שאני יכול בצורה הכי מרשימה והכי מכבדת שיש. נכון זה נשמע כמו קלישאה שהרבה אומרים? ובכן כן, הרבה אומרים את זה, אבל הרבה גם לא חושבים על זה בכלל. בבחירות שלי אני בוחר לפעמים לוותר על רעיונות אומנותיים שאני הייתי רוצה לעשות שאולי יקדמו אותי או את האומן שבי - רק כי אני מפחד שזה לא יציג אותם בצורה הכי מרשימה שלהם.

לפעמים אני לוקח את זה רחוק יותר ומוותר על דברים שנראים דווקא בסדר לחלקנו. לדוגמא קשה שלי לצלם מצולמים בסטודיו שמחייכים וצוחקים מכל הלב. אמנם אני נהנה לראות את זה בלייב, אבל הסיבה שקשה לי לצלם אותם כך היא בגלל שאני דואג שיראו אותם בהבעה שהם אינם יכולים לשלוט עליה וגם אני לא אוכל לשלוט על האסתטיות שלה. לכן לרוב אנחנו לא רואים אנשים צוחקים בפורטרטורה קלאסית. מה שכן, אם אתם מצלמים את המצולמים שלכם בסביבה של אנשים אחרים ויש התרחשות מסוימת באיזה אירוע או ליד ילדים אפילו - אז כאן ניתן דווקא ללכוד את הרגעים האלה שכן יש לצופה הסבר מה קורה כאן ולא בורחת המחשבה על כך.

אז כן, אנחנו צריכים לחשוב שנייה מה קורה סביבנו בזמן הצילומים וגם מה יקרה אחרי הצילומים. אנחנו צריכים לדמיין איך הצופים יסתכלו על התמונות וזה יגרום לנו לקבל החלטות על הסט. אבל מה איתנו כצלמים? מה באמת חשוב לנו? מה יקדם אותנו? החלק הזה ידבר על מה קורה לפני הצילומים. התשובה לזה מאוד פשוטה ומאוד מורכבת בו זמנית. זה יישמע אולי אפילו קצת מתנשא בשלב מסוים. אם אתם רוצים לדאוג להתקדם כצלמים מקצועיים, אתם צריכים להפסיק לחשוב על עצמכם כצלמים באמצע מסע בעולם הצילום. אם אתם רוצים להציע את שירותיכם כצלמים בתשלום או אפילו כמתנה לחברים - אתם צריכים להפסיק לחשוב שיהיה מי שירצה אתכם עם מה שאתם מציעים. אתם צריכים שיהיה לכם מספיק אכפת מהתוצאה שהלקוחות שלכם יקבלו ולדאוג שזה יהיה ברמה הכי גבוהה שאתם יכולים להגיע אליה. במקרה מסוים זה גם אומר שאתם צריכים ללמוד כדי להגיע לרמה מסוימת שבה אתם תרגישו שאתם שמחים שהמצולמים שלכם יקבלו צילומים כאלו יפים. אתם צריכים שיהיה לכם מספיק אכפת שהמצולמים שלכם יקבלו תמונות מעולות של עצמם.

אם אתם חושבים שמה שאמרתי זה מובן מאליו, אז אני יכול לדבר על המון דברים הפוכים. הכרתי באופן אישי הרבה צלמים שהגישה שלהם הייתה שונה משלי. מבחינתם הלקוח לא מבין כלום בצילום והכל יהיה לו בסדר. אפילו אמרו לי שיגיד תודה שהם משקיעים עליו בכלל. ובכן, בגלל גישה כזאת אני מבין עד כמה זה דבר לא פשוט להבנה המשפט "אתם צריכים שיהיה לכם אכפת". זה נכון שלחלקנו יש רצון שנדע לעשות צילומים טובים בגלל שאנחנו רוצים שיותר אנשים יקחו אותנו לעבודות. אבל אתם צריכים שיהיה לכם אכפת מהמצולמים עצמם ולחשוב שאתם רוצים את הכי טוב למצולמים שלכם שחוזרים לבית שלהם ומציגים את התמונות לילדים שלהם ולסבא וסבתא ולכל המשפחה. אתם לא צריכים לחשוב רק על להיות מספיק טובים שיקחו אתכם, אתם צריכים להיות מספיק טובים ותמיד להשתפר כדי שהמצולמים שלכם יהנו יותר מהצילומים שתעשו להם. זה הבדל קטן במאזניים של מה יותר חשוב והוא עושה המון הבדל.

אם הבנתם עכשיו מה פשר הטיפ הקצר הזה, אז אני מזמין אתכם כבר לחשוב עליו בכל זמן שאתם חושבים לצלם. אני מזמין אתכם כבר עכשיו לעשות סיבוב על הצילומים שלכם ולחשוב איך אתם יכולים לשפר אותם בשביל שהמצולמים העתידיים שלכם יהיו מרוצים יותר. בסופו של דבר ברגע שאתם באמת תפנימו את זה, אתם תרגישו איך אתם מתקדמים בלי לחשוב על זה. זה יהיה חקוק באישיות שלכם ותאמינו לי שזה יזלוג לתחומים אחרים מלבד צילום. שיהיה לכולכם בהצלחה ואתם מוזמנים לכתוב לי בתגובות עוד דרכים שבהם הרגשתם שהיה לכם אכפת באמת.